Basisschool 3sprong leert leerlingen programmeren met Bee-bot

Lelystad – Basisschool 3sprong heeft op vrijdag 5 oktober de speelmat Detective Dobbels voor de Bee-Bot uitgereikt gekregen van B-Bot.nl (onderdeel van Do-it @ School) en de Makerz. De speelmat is door leerkracht Pamela Faerber en de Makerz ontworpen. Met de Bee-Bot leren kinderen spelenderwijs programmeren.

B-Bot.nl staat open voor nieuwe initiatieven op het gebied van de Bee-Bot en neemt de nieuwe speelmat op in hun aanbod voor scholen. “Met de Bee-Bot’s bieden we de leerlingen in spelvorm de basisbeginselen van programmeren aan. Daarnaast leren ze samenwerken, computational thinking en probleem oplossend denken, een belangrijk onderdeel van de 21st Century Skills”, zegt Ilco den Ouden van Do-it @ School.


Foto: © 2018 Kees Bakker, fotografie

Uitleg van het spel
Om met de speelmat Detective Dobbels te kunnen spelen wordt de groep ingedeeld in teams. De teamleden gaan met behulp van de Bee-Bots op zoek naar de voortvluchtige spion die zich op de speelmat beweegt. De teamleden krijgen per beurt de mogelijkheid om de detective instructies te geven om bij de spion te komen. Het doel van het spel is dat de detectives de voortvluchtige spion op tijd vangen.

Onderwijs
Directeur Chris Klaver van Basisschool 3sprong geeft aan dat de school 3 jaar geleden is gestart om zich te oriënteren op onderzoekend en ontwerpend leren. Dit vooral in het kader van het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden. Al snel bleek dat dit niet kan zonder onderzoekend en ontwerpend leren en Wetenschap en Techniek. Pamela Faerber: “Met de Bee-bot ontwikkelen leerlingen vaardigheden zoals onderzoeken, samenwerken, initiatief nemen en evalueren waarbij wij ook de relatie zoeken met reguliere vakken zoals bijvoorbeeld reken- en taalonderwijs.”.
Pamela Faerber is als leerkracht en techniekcoördinator betrokken bij het ontwikkelen van het onderzoekend en ontwerpend leren op 3sprong.

Over de Makerz
De Makerz is in 2015 ontstaan vanuit een brede coalitie van ondernemers, (oud) leerkrachten en schoolleiders. Ons doel is om, in samenwerking met de stichting FabLab Flevoland, het onderwijs en andere geïnteresseerden bekend te maken met nieuwe digitale technieken, waaronder bijvoorbeeld de ongekende mogelijkheden die 3D-printen en programmeren biedt. “Wij willen dat kinderen met arbeidsmarktrelevante technologieën leren leren. Wij bieden de leerkrachten bijscholing en maken samen met hen een uitgebreid lesprogramma voor de onder- en bovenbouw”, zegt Henk de Vries.

Eén reactie:

  1. Leuk bericht van 1 van de medewerkers van NEMO: ‘Wat een ontzetten leuk bericht! Gefeliciteerd, ik vond het al zo’n leuk spel. Wat leuk dat jullie scholen nu zoiets tastbaars mee kunnen geven om mee te gaan coderen!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *